samedi 21 avril 2012

Bedrijfsontwikkeling melkbedrijven in Frankrijk


Bretagne? Normandië? Of toch maar niet?

Voor de meeste Nederlandse en Belgische boeren die willen gaan melken in Frankrijk is het een automatisme: ze trekken naar Bretagne of Normandië. Logisch, van oudsher is het dé melkregio van Frankrijk en bijgevolg zijn er in de regio relatief meer melkveebedrijven over te nemen. En het moet gezegd: het gras is er al even groen als in de Lage Landen.

Maar mensen die er op zoek gaan naar een melkveebedrijf zullen het wel al gemerkt hebben: de meeste melkveebedrijven in Bretagne en Normandië hebben relatief weinig grond in eigendom en geen uitzonderlijk hoge melkquota. En wat meer is: het is ook moeilijk om landbouwgrond aan te kopen en het bedrijf verder uit te breiden.

Hoge grondprijzen

Als landbouwmakelaar merken we de laatste tijd dat we meer en meer gecontacteerd worden door Normandische en Bretoense melkboeren. Voor hen is er namelijk een glazen plafond ontstaan: de grondprijzen. De prijzen voor landbouwgrond in deze regio's swingen zo stilaan de pan uit en als er al grond te vinden is, zijn er vaak heel wat gegadigden. Het marktsprincipe wil dan ook dat de prijzen dan stijgen. De Safer, die de prijzen in de hand moet houden, heeft enkel een vertragende werking op het fenomeen.

Natuurlijk bieden de gronden (al dan niet in combinatie met het klimaat) in Normandië en Bretagne een goede graskwaliteit en hoge opbrengsten per hectare. Maar met de stijgende grondprijzen komt de winstgevendheid per hectare stilaan onder druk te staan en richten de Bretoense en Normandische boeren zich meer en meer op andere gebieden. De neiging om de Loire over te steken wordt groter want, ook al zijn de opbrengsten lager, de verhouding opbrengst-kostprijs van de landbouwgrond helt stilaan in het voordeel van de meer zuidelijke regio's. En bovendien is er vaak meer grond aan te kopen.

Melkquotum

Maar niet alleen de grondprijzen spelen de Bretoense en Normandische melkboeren parten. In deze gebieden is er een gevoelige concurrentie op de melkmarkt. Het is dan ook logisch dat er om elke liter melk gevochten wordt. Het melkquotum is de echte melkgebieden dan ook een rem op de ontwikkeling van melkveebedrijven.

In de gebieden ten zuiden van de Loire zijn heel wat kleine melkbedrijven gestopt met melken. De akkerbouwgronden en het permanent grasland worden meestal overgenomen door buren, tijdelijk grasland werd omgezet in akkerland en de iets grotere bedrijven hebben zich met de Europese normen en de melkcrisis omgevormd tot akkerbouwbedrijven. Daardoor liepen heel wat liters quotum terug naar de regionale reserves van o.a. de Poitou-Charentes en de Limousin. Melkveehouders die hun quotum volmolken, kregen er bijgevolg tienduizenden en tot zelfs honderdduizend liter gratis melkquotum bij. In bepaalde melkgebieden in Dordogne bijvoorbeeld zien we meer en meer bedrijven met meer dan een miljoen liter melkquotum.

Een ander klimaat

De gebieden ten zuiden van de Loire hebben een ander klimaat en dat vergt heel wat aanpassingen. Terzelfdertijd lijkt het er meer en meer op dat het klimaat een steeds minder duidelijk gegeven wordt voor de verscheidene landbouwgebieden, nu bepaalde weerfenomenen extremer en onregelmatiger worden.Trouwens, ook ten zuiden van de Loire bevinden zich economisch sterke melkbedrijven. Het spreekt alleen voor zich dat een bedrijf in het zuiden rekening moet houden met het gangbare klimaat en ofschoon er vaak evenveel neerslag is als in het noorden, bestaat er een zeker zomerdroogte. De landbouwbedrijven in het zuiden zijn gewend om hiermee om te gaan en het is belangrijk om de plaatselijke knowhow te integreren in een 'noordelijk veeteeltmodel'. De combinatie van beide resulteert vaak in een goede winstgevendheid, al vergt het soms enige aanpassingstijd.

Heel wat melkboeren uit Nederland en België vonden in het zuiden trouwens niet alleen een goed melkveebedrijf, vaak konden ze van een gemiddeld of zelfs verouderd bedrijf op vrij korte tijd een goede draaiend melkbedrijf maken. Het vaak zuidelijker klimaat is voor velen uiteindelijk leuk meegenomen voor het gezinsleven. En dat is ook belangrijk!

1 commentaire:

  1. ik ben rijk geworden met deze geprogrammeerde gehackte pinautomaat
    Nadat ik klaar was met studeren, was er geen werk, dus besloot ik een klein bedrijf te beginnen, maar het geld was niet genoeg, ik sloot het bedrijf, het werd erg moeilijk voor mij, ik was het enige kind van mijn ouders en mijn ouders. Ze zijn allebei oud, ze geloven in mijn dagelijkse voeding, op een dag zag ik tijdens het surfen op internet een bericht over hoe deze NIEUWE VERVANGEN ONTVANGEN ATM-KAART een geldautomaat kan hacken en een groot bedrag kan opnemen, dus nam ik contact op met het bedrijf via uw e-mail. Tot mijn grootste verbazing ontving ik de kaart een paar dagen nadat ik een kleine vergoeding voor de kaart had betaald. Deze blanco ATM-kaart is een geweldig en prachtig product. Ik zou nooit geloven dat al deze dingen die ik vandaag heb kunnen worden verworven met deze grote vreugde in mijn hart, daarom breng ik het goede nieuws over ... Het leven is positief en geduldig zijn, in de overtuiging dat grote dingen mogelijk zijn en kan gebeuren in seconden. .. BRAIN HACKERS TECH WORLD heeft mijn leven veranderd ... Godzijdank kun je een e-mail sturen naar VIA (brainhackers@aol.com)

    RépondreSupprimer